Photography is my hobby.
At the beginning it was "black and white" photography. Since 2000, I have been slowly progressing to digital photography.
My first digital camera was a SONY camera. I have tried different makes but I have always returned to SONY products. All photos on this WEB site were taken by SONY R-1 or SONY Alfa 350.
Some of my other photos can be seen at:
All photos are:
© 2008 Anthony Hubschmann.
Unless an agreement has been reached, photos could not be used for any other reproduction.
Antonín Hübschmann pochází ze staré pražské rodiny architektů, právníků a politiků (jeho dědeček byl ještě poslancem ve Vídni). Narodil se v dramatickém válečném roce 1942 (16. V.) a svůj život prožíval se všemi proměnami a zvraty, které to podivné 20. století přinášelo. Po srpnu 1968 odešel do Austrálie a od roku 1972 žije v Torontu v Kanadě, odkud se pravidelně vrací ( po 89. roce) domů do vlasti.
Amatérsky se fotografováním začal zabývat již v osmnácti. Tehdy používal aparát Contax (po dědečkovi) s optikou Zeis a zkoušel černobílé obrázky s běžnými příležitostnými náměty. Seriozně se fotografií věnuje od devadesátých let a od počátku 21. století i digitálně. Zprvu se soustřeďoval především na květiny a architekturu, po roce 2000 rozšířil svůj zájem
o přírodu v širším kontextu: kanadskou, českou i slovenskou krajinu. Při návratech do Prahy cestoval často spolu se svou starší sestrou, známou romistkou doc. Milenou Hübschmannovou, po Čechách i Slovensku, včetně romských osad a na její přání fotografoval život Romů, romské umělce apod. Fotografie z tohoto okruhu byly publikovány v časopise Džaniben. Byla to právě Milena H., která ho podnítila, aby své fotografie vystavoval. Jeho první výstava se pak uskutečnila roku 2005 v Praze v Botanické zahradě UK ve spolupráci s dr. Větvičkou a jejím námětem byly detailní pohledy na květy a květiny. Od té doby A. Hübschmann vystavuje pravidelně na různých místech v České republice i Kanadě (viz seznam) a má svoje stránky na internetu.
Fotografie postupně zabírala stále významnější místo v životě autora, až téměř vytlačila vše jiné. Zároveň s ním i zrála. Antonín Hübschmann je chodec krajinou s otevřenýma očima i srdcem a neustálou pozorností k detailu. Není neúčastný pozorovatel, ale člověk, jenž vstupuje dovnitř krajiny a jednotlivého motivu, intenzivně ho prožívá na sebemenší ploše i v monumentálním kontextu. Jeho fotografie jsou pohledem „zevnitř ven“, divákovi objevuje ducha, vnitřní náboj a dynamismus malé i velké krajiny. Myslím, že právě zobrazení přírody, ať v drobném detailu či monumentálním pohledu, je vlastním svébytným dialogem autora se světem, projevem je nalézání sebe.
Samozřejmě – pohotovost aparátu vybízí člověka, aby zachycoval nejen trvalou přírodu, ale i „momentky“ ze života lidské společnosti. Krátké, často neopakovatelné chvilky, které bezděky vypovídají o člověku a společnosti více než mnohé statě. Sem patří i cyklus Jedlíci. Myslím si však, že vlastní doménou A. Hübschmanna zůstává krajina.
A. Hübschmann velmi důkladně pracuje se zachyceným výjevem. Výsledná fotografie je aktem promyšleného přístupu, aniž používá „falešných“ postupů dodatečné montáže. Rozvážně používá barvu. Někdy tak nenápadnou, přirozenou, že zanechává dojem černobílé fotografie. To zejména v případech, když se zaměřuje na zachycení vody, zobrazení její dynamické proměnlivosti, pohybu, hry světla. Tehdy mu i nebe mizí. Jindy barevnost naopak vystupuje jako důležitá součást sdělení, to co sjednocuje nebesa a zem v jeden intenzivní celek, barevnost, před kterou divák v údivu zůstává stát. Práce s detailem je dalším charakteristickým rysem autorova vyjádření. Zdůraznění složitosti a bohatosti tvarosloví např. drobného květu, traviny působí stejně intenzivně a monumentálně jako vypjatá křivka kopce vzpínající se k nebi - detail v kosmickém kontextu. V jeho fotografiích vystupují základní přírodní jevy – voda v mnoha podobách: klidná hladina, prudký vodopád, rozlehlost jezer, linie kopců, osamělost stromů, světlo, mraky atd. jako základní prvky věčného dialogu člověka a světa kolem něj. Zároveň jsou tichým, leč intenzivním vybídnutím diváka, aby nemeškal a vydal se na cestu za tou krajinou.
Dr. Zlata Černá
Výstavy
V České republice:
2005 leden Botanická zahrada UK v Praze
2005 květen Galerie Pyros
2005 červen Smíchovská knihovna
2006 květen Academia
2007 květen zámek Hluboš
2007 květen Kulturní dům Poštovka
2008 květen zámek Mníšek p. Brdy
2008 květen Kulturní dům Poštovka
2009 srpen Klášter Skalka Mníšek p. Brdy
2009 září MÚ Praha 15
2009 září Kulturní dům Poštovka
2010 květen Bystřice u Benešova. Galerie Duc
2010 květen Kulturní dům Poštovka
2011 květen Sladovna Písek
2012 duben Klášter Skalka Mníšek p. Brdy
2012 červen Sue Ryder - Praha
2012 červen Turnov divadlo
2013 květen Poděbrady - Polabské Muzeum
2006 únor
2006 listopad
2007 duben
2008 červen
2009 únor
2010 únor
2011 březen
Navíc v roce 2009 měl samostatnou výstavu v novém Českém divadle v Torontu
pod názvem “Photographic Images“
http:/www.photo-a-hubschmann.webnode.cz
Anthony Hubschmann came to Canada from Czech Republic in 1972. The old buildings and churches of Prague stirred his interest at the age of 18 to permanently capture images. Photography was his way to do that.
When Anthony says things "talk" to him, he is not nuts - he is speaking as a photographer who suddenly sees object at right angle, in just the right ligth.
"When you walk around it, it hits you. You see something that captures your heart. It's something that is talking to you."